Критерії оцінювання
знань, вмінь, навичок учнів початкових класів на уроках образотворчого
мистецтва. Поточний і підсумковий облік знань. Мотивація оцінок.
Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у
системі загальної середньої освіти затверджені наказом МОН України №371 від
05.05.2008 року
Початковий
1 бал. Учень сприймає та відтворює художні образи на
частковому рівні, однозначно їх характеризує, демонструє слабо сформоване
художньо-естетичне мислення, елементарні навички та уміння у творчій художній
діяльності.
2 бали. Учень володіє незначною частиною тематичного
матеріалу, має слабо сформований рівень
сприйняття художніх образів, виявляє певні творчі вміння та навички, володіє
незначною частиною термінологічного мінімуму; словниковий запас в основному
дозволяє викласти думку.
3 бали. Учень здатний сприймати та відтворювати окремі
фрагменти художніх образів з конкретним образно-художнім змістом, знає незначну
частину тематичного матеріалу, послуговуючись
обмеженим термінологічним та словниковим запасом.
Середній
4 бали. Учень може відтворювати художні образи на
репродуктивному рівні, але не завжди розуміє образної сфери художнього твору;
застосування знань та термінологічного запасу на практиці задовільне.
5 балів. Учень
володіє навичками й уміннями, які дають змогу проаналізувати чи відтворити
окремі художні образи, котрі мають художньо конкретну словесну понятійну
основу; але не завжди вміє сприймати і відтворювати художні образи, які вимагають абстрактного
художньо-мистецького мислення; виявляє недостатнє знання спеціальної художньої
термінології; словниковий запас небагатий.
6 балів. Учень
може відтворити різні візуальні образи, але має слабо сформоване художнє мислення, не завжди послідовно та логічно характеризує
окремі художні явища, його розповідь потребує уточнень і додаткових запитань;
учень виявляє знання і розуміння основних тематичних положень, але не завжди
вміє самостійно зробити аналіз художнього твору, порівняння, висновки щодо сприймання
творів образотворчого мистецтва.
Достатній
7 балів. Учень не завжди вміє сприймати та репродукувати
візуальні образи, робить непереконливі висновки, не завжди послідовно викладає
свої думки, допускає мовленнєві та термінологічні помилки; учень знає
найважливіший тематичний художній
матеріал, але знання не достатньо стійкі; спостерігаються помітні позитивні
зміни у творчій художній діяльності учня.
8 балів. Учень вміє сприймати і репродукувати візуальні
образи певного рівня, досить повно аналізує художньо-образний зміст твору, але
має стандартне мислення, йому бракує власних висновків, асоціацій, узагальнень;
не завжди вміє поєднувати художні образи та життєві явища; недостатньо володіє спеціальною художньою
термінологією при аналізуванні художніх творів в процесі їх сприймання.
9 балів. Учень виявляє достатнє засвоєння тематичного
художнього матеріалу, але допускає несуттєві неточності у використанні
спеціальної художньої термінології, які потребують допомоги вчителя,
трапляються поодинокі недоліки у відтворенні художнього образу і
художньо-образному оформленні своїх роздумів щодо оцінки творів образотворчого
мистецтва; не завжди самостійно
систематизує та узагальнює художній матеріал.
Високий
10 балів. Учень має міцні знання програмового матеріалу,
але, аналізуючи художні твори, допускає неточність у формулюваннях та використанні спеціальної
художньої термінології, не завжди обґрунтовано може довести свою точку зору на
художні явища в процесі їх сприймання, не завжди вміє відтворити окремі фрагменти
художніх образів. Вказані неточності може виправляти самостійно.
11 балів. Учень володіє тематичним художнім матеріалом у
межах програми, вміє використовувати набуті знання, уміння і здібності у нових
художньо-творчих завданнях, виявляє
знання спеціальної художньої термінології, їх усвідомлення та міцність,
уміння систематизувати, узагальнювати, аналізувати твори візуального
(образотворчого) мистецтва, асоціювати їх з творами інших мистецтв та життєвими
явищами, застосовувати набуті знання в образотворчій діяльності.
12. балів. Учень має ґрунтовні знання тематичного
художнього матеріалу (жанри, митці, твори образотворчого мистецтва) у межах
програми, здатний систематизувати, узагальнювати, свідомо сприймати та
відтворювати візуальні образи, широко застосовувати асоціативні зв’язки між
творами образотворчого мистецтва, творами інших мистецтв та життєвими явищами.
Учень свідомо послуговується мовою
візуального мистецтва у роздумах, висновках та узагальненнях щодо сприймання
художніх образів, має достатньо високий
рівень художньо-мистецького мислення у розвитку світопізнання і світовідчуття;
самостійно використовує набуті художні
вміння, навички та власні здібності в художній діяльності.
Критерії оцінки.
- Відповідність до теми уроку.
- Дотримання пропорцій, складність деталей малюнку.
- Охайність, дотримання правил користування олівцем, фарбами.
- Завершеність, творчість.
У 2013/2014
навчальному році з метою плекання в
учнів початкової школи інтересу до художнього пізнання через різноманітні форми
мистецької діяльності; розкриття
внутрішнього потенціалу кожного учня, незалежно від рівня його творчих
обдарувань; виховання впевненості у власних можливостях пізнання навколишнього
світу і мистецтва в цілому (релаксації при сприйманні мистецьких творів), створення
власних творчих робіт та забезпечення емоційного комфорту дитини вводиться мотиваційна шкала оцінювання
учнів з предметів художньо-естетичного циклу, тобто вербальне
оцінювання рівня творчих досягнень
школяра.
Мотиваційними
критеріями оцінювання наслідків навчання мистецьких дисциплін є:
- інтерес до
уроків та мистецтва загалом;
- спрямованість
діяльності на сприймання, пізнання творів та власну творчість;
- самовідчуття
спроможності себе та інших в реалізації художніх потреб, що вирішальною мірою
залежить від досвідченості та мудрості вчителя;
- ініціативність,
що передбачає свободу творчого виявлення, активне включення у творчий процес на
уроках, прагнення застосування набутого досвіду у позаурочний час.
Тому, будь-якому випадку
не слід протиставляти дітей одне одному. Можна порівнювати лише певні
досягнення учня. Стимулюючим буде порівняння роботи (відповіді, поведінки тощо)
з тим, як працювала дитина раніше, проте не вдаватися до порівняння успіхів чи невдач
окремих учнів. Водночас доцільно вчити дітей здійснювати не лише
самооцінювання, а й взаємооцінювання, колективне оцінювання. Це активізує
навчальну роботу, допомагає формуванню в школяра зацікавленого ставлення до
критики, висловленої на його адресу, зміцнює відчуття своєї значимості в
колективі, сприяє усвідомленню турботи про нього товаришів.
Наказом
Міністерства освіти і науки від 21.08.2013 року №1222 визначено безбальне
оцінювання з таких предметів: образотворче мистецтво, музичне мистецтво,
інтегрований курс «Мистецтво», «Сходинки до інформатики», основи здоров’я і
фізична культура.
Вимоги
до оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів розроблені
відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 р. № 426 «Про
затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти» і набувають
чинності поетапно:
у 1 класах загальноосвітніх навчальних закладів – з 2012/13 навчального року;
у 2 класах загальноосвітніх навчальних закладів – з 2013/14 навчального року;
у 3 класах загальноосвітніх навчальних закладів – з 2014/15 навчального року;
у 4 класах загальноосвітніх навчальних закладів – з 2015/16 навчального року.
Змістом
вимог до оцінювання є виявлення, вимірювання та оцінювання навчальних досягнень
учнів, які структуровані у навчальних програмах, за предметами.
Оцінювання
навчальних досягнень учнів здійснюється вербально:
у 1 класі з усіх предметів інваріантної складової;
При
оцінюванні знань, вмінь, навичок і ставлень учнів 2 класу за рішенням
педагогічної ради замість балів використовуються усні та письмові словесні
(вербальні) оцінки.
у 24 класах з предметів інваріантної складової: «Сходинки до інформатики»,
«Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», інтегрованого курсу «Мистецтво»,
«Основи здоров’я», «Фізична культура»;
у 14 класах з усіх предметів варіативної складової.
Висновок.
Відмова від використання балів у процесі навчання учнів
2-4 класів з окремих навчальних предметів обумовлена необхідністю формування
внутрішньої мотивації в навчанні, збереження психофізичного здоров'я учнів,
формування адекватної самооцінки учнів, розвитку творчих здібностей учнів,
формування умінь самостійно оцінювати
результати власної навчальної діяльності, розвитком навчальної самостійності
учнів у здійсненні контрольно-оцінної діяльності. (Див. дод.1)