Лист МОН України № 1/9-343 Від 01.07.2014
Про організацію
навчально-виховного процесу у загальноосвітніх навчальних закладах і вивчення
базових дисциплін в основній школі у 2014-2015 н.р.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ
УКРАЇНИ
Від 01.07.2014 № 1/9-343
Управлінням (департаментам)
освіти і науки обласних, Київської міської державної адміністрації
Інститутам післядипломної
педагогічної освіти
Загальноосвітнім навчальним закладам
Про організацію навчально-виховного
процесу у загальноосвітніх
навчальних закладів і вивчення базових
дисциплін в основній школі
Міністерство
освіти і науки надсилає для практичного використання методичні рекомендації
щодо організації навчально-виховного процесу в 2014/2015 році у загальноосвітніх
навчальних закладів, що додаються.
Просимо довести зазначену інформацію до відома
керівників загальноосвітніх навчальних закладів та вчителів.
Додатки: на 106 арк.
Заступник Міністра П.Б. Полянський
Додаток 2 до листа
Міністерства
освіти і науки України
від
01.07.2014 р. № 1/9 - 343
Початкова школа
Організація навчання у 1, 2 і 3-х класах у 2014/2015
навчальному році здійснюватиметься за навчальними програмами, розробленими
відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти та затвердженими
наказом Міністерства від 12.09.2011 №
1050 «Про навчальні програми для 1-4
класів загальноосвітніх навчальних закладів», а саме:
Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних
закладів з навчанням українською мовою. 1-4 класи. – К.: Видавничий дім
«Освіта», 2012;
Учебные программы для общеобразовательных учебных
заведений с обучением на русском языке. 1-4 классы.- К.: Видавничий дім
«Освіта», 2012.
Відповідно
до наказу Міністерства від 22.04.2014 № 500 «Про проведення експертизи та
громадського обговорення типових навчальних планів та навчальних програм для
дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів» відкореговано державні
вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів початкових класів.
У
навчальній програмі з математики для
учнів 1-го класу у темі «Додавання й віднімання чисел у межах 100 без переходу
через розряд» у державних вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
фразу «застосовує прийоми обчислення у межах 100 без переходу через розряд» замінити
на «має уявлення про спосіб додавання і віднімання двоцифрових чисел без
переходу через десяток й виконує відповідні обчислення за зразком». Наголошуємо, що ця тема
подається для ознайомлення, тому не є обов’язковою для вивчення та контролю.
У 2-му
класі тема «Арифметичні дії додавання й віднімання без переходу через розряд»
(стор.150) є обов’язковою до вивчення.
Під час
її вивчення учні мають засвоїти такі випадки обчислення, як 45+20; 45-20; 45+2;
42-2; 45+22; 45-22.
Другокласники
ознайомлюються з усіма таблицями множення та ділення одноцифрових чисел. Не
варто вимагати від школярів засвоювати напамʼять результати множення чисел 6-9
і ділення на числа 6-9 під час обчислень. Для кращого засвоєння даних обчислень
пропонуємо дозволити учням користуватись готовими таблицями.
У 3-му
класі, під час повторення теми «Таблиці множення і ділення» слід звернути на повноцінне засвоєння таблиць
множення і ділення.
Інформуємо, що вчителі можуть використовувати
елементи навчальних програм 2006 р., які відповідають вимогам Державного
стандарту початкової загальної освіти.
Робочі навчальні плани для 1-3 класів загальноосвітніх навчальних
закладів розробляються на основі Типових навчальних планів початкової школи,
затверджених наказом Міністерства від 10.06.2011 р. № 572 «Про Типові навчальні
плани початкової школи».
Відповідно до мови
навчання у системі початкової загальної освіти зазначеним документом
передбачено окремі варіанти Типових навчальних планів: для початкової школи з
українською мовою навчання; для початкової школи з українською мовою навчання з
вивченням мови національної меншини; для
початкової школи з навчанням мовою національної меншини; для спеціалізованої
початкової школи з українською мовою навчання та з поглибленим вивченням
іноземних мов; для спеціалізованої початкової школи з вивченням російської чи
іншої мови національної меншини та з поглибленим вивченням іноземних мов; для
спеціалізованої початкової школи з українською мовою навчання і поглибленим
вивченням предметів музичного профілю; для спеціалізованої початкової школи з
українською мовою навчання і поглибленим вивченням предметів художнього
профілю.
Повноцінність початкової
загальної освіти забезпечується реалізацією як інваріантної, так і варіативної
складових, які в обов’язковому порядку фінансуються з відповідних бюджетів.
Вивчення
навчальних предметів у 1-4 класах
загальноосвітніх навчальних закладів у 2014/2015 навчальному році
здійснюватиметься за підручниками та навчальними посібниками, зазначеними у
Переліку навчальних програм, підручників і навчально-методичних посібників,
рекомендованих для використання в початкових класах загальноосвітніх навчальних
закладів у 2014/2015 навчальному році, які розміщені на сайтах Міністерства
освіти і науки (www.mon.gov.ua) та Інституту інноваційних технологій і змісту
освіти (www.iitzo.gov.ua).
Наголошуємо, що вчителі, які працюватимуть з
учнями 3 – го класу за новими підручниками, обов’язково мають бути ознайомлені
з навчально-методичною літературою для 3 класу до початку навчального року.
Особливості роботи за новими
підручниками для учнів 3 класів
Підручники з математики забезпечують реалізацію
мети і завдань, визначених Державним стандартом початкової загальної освіти та
навчальною програмою з математики – засвоєння школярами предметних математичних
компетенцій (обчислювальних, інформаційно-графічних, просторово-орієнтаційних,
алгебраїчних, геометричних, логічних). Автори
підручників дотримуються концентричного принципу побудови програми.
«Математика. 3 клас» (авт. Богданович М. В., Лишенко
Г. П.)
Зміст підручника відповідає віковим особливостям
учнів та містить доцільну систему завдань з поступовим наростанням складності.
Матеріал підручника забезпечує наочність викладу програмових тем, дозволяє
диференціювати навчання, цьому сприяють і додаткові завдання зі «сніжинками» та
«зірочками».
У підручнику наявні
узагальнюючі тексти і таблиці, які допоможуть учням усвідомити
змістовно-логічні зв’язки навчального матеріалу. Правила
подані не для заучування учнями, а для
узагальнення та використання у роботі. Зразки виконання завдань спонукають
учнів до самоконтролю.
Завдання з таблицями, з діаграмами,
використання блок-схем та пропедевтичне ознайомлення з координатами сприяють
засвоєнню нової змістовної лінії програми «Робота з даними».
Навчальний
матеріал підручника розміщено поурочно. Матеріали уроків містять завдання на
ознайомлення та первинне закріплення нового матеріалу, а також завдання для
закріплення раніше вивченого матеріалу. Це сприяє побудові системи уроків з
урахуванням взаємозв'язків та наступності.
Для кожного уроку подано завдання з логічним
навантаженням, після кожної теми – «Додаткові завдання», які вчитель має
переглянути перед вивченням відповідної теми і використовувати за своїм
баченням їх місця у навчальному процесі.
Зміст і
художнє оформлення підручника дозволяє не лише збагатити учнів знаннями, а
й виконує виховну функцію.
Увагу вчителів хочемо
зосередити на деяких особливостях підручника. Це – наскрізний однаковий підхід
до повторення та ознайомлення з новим матеріалом. Наприклад, ознайомлення із
законами множення: спочатку розглядається як властивості дій методом доцільних
задач, а потім повідомляється формулювання закону.
«Математика. 3 клас» (авт. Рівкінд Ф. М., Оляницька Л.
В.)
Підручник складається з п’яти розділів, які у свою
чергу поділяються на уроки, що мають єдину структуру.
При
вивченні письмового додавання і віднімання у підручнику пропонується
узагальнений алгоритм виконання дії. Система вправ для формування
обчислювальних навичок подана за принципом «від простого до складного». Має
місце різна форма цих завдань: числові вирази, ланцюжки обчислень, завдання,
подані в таблицях, буквені вирази.
Новою для
учнів є задача на знаходження довжини сторони прямокутника за відомим
периметром та іншою його стороною, пропонуються різні способи її розв’язання. У
рамках вивчення геометричного матеріалу вводиться нова рубрика «Практична
робота».
Особливістю
підручника є те, що вивчені способи обчислень відпрацьовуються не лише у
завданнях для формування обчислювальних навичок, а й у завданнях інших
змістових ліній (рівняннях, текстових задачах).
Наявність
у підручнику завдань для роботи в парах і для колективної роботи сприяє
впровадженню на уроках математики
інтерактивних способів навчання. Колективна робота передбачена також при
вивченні нового матеріалу, що визначає позначка «Працюємо разом».
Контроль та оцінювання навчальних досягнень учнів 1-3
класів загальноосвітніх навчальних закладів здійснюється відповідно до наказу
Міністерства освіти і науки від 21.08.2013 № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів
із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти».
Акцентуємо увагу на тому, що навчальні досягнення
учнів перших класів загальноосвітніх навчальних закладів з усіх навчальних
предметів не оцінюються в балах, а підлягають словесному оцінюванню.
Для 4 класів залишаються чинними рекомендації щодо
організації навчально-виховного процесу, що розміщені в
інструктивно-методичному листі від 09.06.2011 р. № 1/9-454 «Про особливості
організації навчально-виховного процесу в загальноосвітніх навчальних закладах
у 2011/2012 році», додаток «Про організацію навчально-виховного процесу в
початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2011/2012 році»
(Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України № 17-18, 2011).
Оцінювання навчальних досягнень учнів 4 класів у 2014/2015навчальному
році здійснюється відповідно до наказу МОНмолодьспорту України від 30.08.2011 №
996 «Орієнтовні вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів у системі
загальної середньої освіти з предметів інваріантної складової навчального
плану» (додатки 1-12).
Директор департаменту Ю.Г. Кононенко